MIKÄ ON SISÄLTÖTOIMISTO?

Olen nimennyt luovaa markkinointia tekevän yritykseni ”sisältötoimistoksi”. Tänä päivänä sisältötoimistoja on pilvin pimein, mutta koen tärkeäksi määrittää, mitä se sisältötoimisto oikeastaan tekee.

 

Mitä sisältötoimisto tekee?

Sisältötoimisto suunnittelee ja toteuttaa sisältömarkkinointia. Isossa mittakaavassa se tarkoittaa, että sisältötoimisto auttaa asiakasyritystä määrittelemään tavoitteet, suunnittelemaan strategian, miten tavoitteisiin päästään ja tuottamaan strategian mukaista sisältömarkkinointia.

Pienempiin paloihin pilkottuna se voi tarkoittaa mm.:

  • sisältöstrategian luomista
  • inbound-konsultointia
  • markkinoinnin automaation suunnittelua
  • asiakastutkimuksia ja -haastatteluja
  • blogikirjoituksia
  • tuotevideoita
  • Instagram-valokuvia tai -kuvituksia
  • kotisivupäivityksiä

Minulta voit siis tilata isoja tai pieniä kokonaisuuksia.

Mitä sisältömarkkinointi on?

Sisältömarkkinointi on nykyaikaista markkinointia, jossa ei tuoteta mainoksia yrityksen tuotteista, vaan tarinoita kuluttajaa kiinnostavista aiheista.

Vuosituhannen vaihduttua yritykset havahtuivat, että perinteinen mainonta ei enää tuottanut toivottua tulosta. Internetin myötä ihmiset oppivat olemaan huomaamatta tuhansia mainoksia, joita heidän näkökenttäänsä yhden päivän aikana (!) työnnetään. Ja jos mainoksen näkijä ei näe mainosta, se on hukkaan heitettyä mainosrahaa.

Piti keksiä uudentyyppistä mainontaa, jota kuluttaja haluaa katsella. Yritysten tuli siis keksiä keino olla kuluttajien mielestä kiinostavia ja tarjota heidän elämäänsä relevantteja aiheita, jotka palvelisivat myös yrityksen myyntitarpeita. Internetin mahdollistaman halvan tai jopa ilmaisen levityksen ansiosta suunnitteluun ja tuotantoon voitiin käyttää enemmän rahaa, ja kas kummaa – sisältömarkkinointi toimi kuin häkä.

Ideahan ei ole uusi, mutta se toimii nyt sosiaalisen median aikakaudella erittäin hyvin. Perinteinen esimerkki hyvin vanhasta sisältömarkkinoinnista on kaikkien tuntema ravintoloiden Michelin-tähtiluokitus. Moni ei kuitenkaan tiedä, että kyse tosiaan on samasta rengasvalmistaja-Michelinistä. Vuonna 1900 polkupyöränrenkaista autonrenkaisiin toimintaansa laajentanut rengasvalmistaja tarvitsi uusia asiakkaita: uusia autoilijoita. Niinpä se alkoi julkaista kirjaa, jossa oli karttoja, retkioppaita – ja tietysti ravintola-arvosteluja – jotta autoja ostettaisiin enemmän. Oppaasta tuli suosittu ja sen suosiota alettiinkin kasvattaa systemaattisesti sekä harkitusti.

Älykäs sisältömarkkinointi ei siis välttämättä liity suoraan yrityksen tuotteeseen tai palveluun, vaan saattaa olla hyvinkin etäällä ydinliiketoiminnasta. Silti sen merkitys tunnettuuden ja myynnin kasvamiseen voi olla valtava, kun kuluttaja viettää mielellään pitkiä aikoja yrityksen tuottaman materiaalin parissa.

Jos sisältömarkkinointi kiinnostaa, ole yhteydessä, niin pidetään ilmainen suunnittelupalaveri!

-Erkka / Soma Helsinki