Markkinoinnin automaatio

Markkinoinnin automaatio helpottaa työtäsi ja tehostaa markkinointikoneiston toimintaa. Automaation avulla yksittäiset markkinointitoimet muuttuvat liidejä suustaan sylkeväksi myynnin lemmikkieläin-lohikäärmeeksi.

Mitä on markkinoinnin automaatio?

Markkinoinnin automaatioa tarkoittaa yksinkertaisuudessaan toistuvien ja säännöllisten markkinointitoimien automatisointia. Tällaisia toimia ovat esimerkiksi sisältöjen jakeluun liittyvät hommat, kuten somepostausten tekemiset ja sähköpostien lähettämiset.

Markkinoinnin automaation avulla voit pitää liideistäsi ja asiakkaistasi hyvää huolta pienellä vaivalla. Samalla se on monille yrityksille tärkeä kulmakivi markkinoinnin ja myynnin toimenpiteiden yhdistäjänä. Automaatiojärjestelmän avulla molemmat pelaavat samaan pussiin – mikä on tietenkin optimaalinen tilanne, mutta harvoin täysin totta ilman, että asiaan kiinnitetään huomiota.

Automaation avulla potentiaalisille asiakkaille voidaan tarjoilla juuri heidän tarpeitaan vastaavaa tietoa.

Markkinoinnin automaatiojärjestelmä hoitaa rutiininomaiset hommat puolestasi

Automatisaatio vapauttaa sekä markkinoinnin tekijöiden että myynnin aikaa tärkeämpiin hommiin.

Markkinoinnin automaatiotyökalujen avulla voit esimerkiksi saada tarkan tiedon siitä, mistä potentiaalinen asiakkaasi on yrityksesi löytänyt ja mitä sisältöjä kuluttanut ja milloin.

Automaatiojärjestelmä tunnistaa liideistä kypsimmät, eli ne joissa on oikeasti ostopotentiaalia, ja erottelee ne joukosta myyjiesi haaviin. Tällainen työ manuaalisesti veisi valtavasti aikaa – ja tulos tuskin olisi yhtä laadukas.

Raportointi onnistuu helposti automaatiojärjestelmän avulla

Kun käytössä on älykäs markkinoinnin järjestelmä, myös raportointi on helppoa. Toimintaa voidaan kehittää jatkuvasti, kun saatavilla on selkeää dataa jokaisesta toteutetusta toimenpiteestä.

Mikä on Hubspot?

Hubspot on yksi maailman suurimmista ja suosituimmista markkinoinnin ja asiakkuudenhallinnan automaatiojärjestelmistä.

Hubspot, tuttavallisesti Hubbari, yhdistää markkinoinnin, myynnin ja asiakashallinnan samalle alustalle, ja siten auttaa analysoimaan ja tehostamaan yrityksesi toimintaa. Hubspotin palveluiden tavoitteena on auttaa sinua luomaan ensiluokkaisia asiakaskokemuksia markkinoinnin ja myynnin avulla

hubspot markkinoinnin automaatiojärjestelmä

Me Somalla olemme mukana Hubspotin partneriohjelmassa. Tunnemme siis Hubbarin salat ja voimme auttaa sinua hyötymään järjestelmästä parhaalla mahdollisella tavalla.

Hubspotin CRM on täysin ilmainen

Hubspottia voi hyödyntää esimerkiksi CRM-työkaluna, markkinoinnin automaatiossa, myynnin työkaluna ja nettisivualustana – tai kaikkia näitä.

CRM:n, eli asiakashallinnan työkaluna Hubbari on täysin ilmainen!

Markkinoinnin ja myynnin työkalujen käyttöönotto puolestaan on maksullista, ja käyttöön voi olla eri tasoisia palvelupaketteja.

Mitä hyötyä markkinoinnin automaatiosta on?

1 Laadukkaampia liidejä

Markkinoinnin automaation avulla voit muodostaa kattavan kokonaiskuvan potentiaalisten asiakkaidesi tarpeista. Asiakkaan käyttäytymistä seuraamalla markkinointia voidaan kehittää sellaiseen suuntaan, että tuleva asiakkaasi löytää etsimänsä aiempaa tehokkaammin ja helpommin.

Työkalujen avulla jyvät saadaan erotelluksi akanoista, ja myyjät käyttävät aikansa sellaisten liidien kanssa toimimiseen, joissa oikeasti on myyntipotentiaalia.

Mitä pidempään ja järjestelmällisemmin järjestelmää hyödynnetään, sitä ennemmän tietoa se pystyy tarjoamaan.

2 Korkeampi asiakastyytyväisyys

Hyvä asiakaspalvelukokemus kattaa ennen ostopäätöstä, sen aikana ja sen jälkeen tapahtuneen toiminnan. Yksilöllinen ja vikkelä asikaspalvelu vie helposti valtavasti aikaa.

Markkinoinnin automaation avulla huolehdit asiakkaastasi pienellä vaivalla. Hyvä asiakaskokemus pystytään tarjoamaan jokaiselle liidille. Markkinoinnin automaation avulla tapahtuvaa asiakkaista huolehtimista kutsutaan nurturoinniksi.

Kun kuumat liidit saadaan erotelluksi massasta jo tutustumisvaiheessa, heille pystytään tarjoamaan yksilöllinen kohtaaminen myyjän kanssa jo aikaisessa vaiheessa.

3 Myynti ja markkinointi pelaavat samaan maaliin

Tottakai ne pelaavat samaan maaliin!

No näinhän se on. Miksi markkinointi ja myynti sitten usein hyödyntävät toisistaan täysin erillisiä työkaluja?

Tietoon perustuvan ja tuloksellisen markkinoinnin edellytyksenä on, että saatavilla on tietoa siitä mistä asiakkaat tulevat ja ketä he ovat. Tätä dataa markkinoinnin automaatiojärjestelmä kerää ihan itsestään: jos vain samaa työkalua hyödynnetään myyntien kirjaamiseen.

Markkinoinnin ja myynnin yhteistyö vaikuttaa usein positiivisesti myös asiakaskokemukseen.

4 Dataan perustuva markkinointi tuottaa tulosta

Automaatiojärjestelmän avulla jokaisen markkinointitoimenpiteen menestystä voidaan helposti mitata. Markkinoinnissa voidaan siis keskittyä sellaiseen työhön, joka tuottaa tulosta ja kasvattaa kauppaa.

Yksinkertaistettuna jokainen asiakkaaksi päätynyt liidi voidaan siis yhdistää johonkin markkinointitoimenpiteeseen. Käytännössä kokonaisuus on usein tietenkin monimutkaisempi, ja asiakkaaksi päätyvä tyyppi saattaa vierailla verkkosivulla puolen vuoden aikana jatkuvasti, erilaisia sisältöjä kuluttaen. Kaikesta tästä voidaan kuitenkin tehdä johtopäätöksiä sen suhteen millainen sisältö kiinnostaa mitäkin ostajapersoonaa.

Sisällöntuotanto tuottaa usein hedelmää pitkällä aikavälillä. Ilman automaatiojärjestelmää tällaisten pitkän aikavälin toimenpiteiden vaikutuksia on hyvin vaikea mittaroida.

5 Työaikaa säästyy muuhun kuin rutiinihommiin

Automaatiojärjestelmä lähettää puolestasi sähköpostit, tietopaketit ja koostaa raportit. Asiakastyytyväisyys kasvaa, mutta markkinoinnin tekijän työaikaa säästyy sellaisiin toimenpiteisiin, joita ei voida automatisoida. Kuten ideointiin.

Kiinnostaako markkinoinnin järkeistäminen? Laita meille viestiä, niin jutellaan lisää.