Hakukoneoptimointi (SEO) vs. hakusanamainonta (SEM)

seo-opas-soma-helsinki.jpg

Onko SEO vain aikaa vievää puuhastelua, vai voidaanko sillä oikeasti saavuttaa tuloksia? Mitä se SEO oikeastaan tarkoittaa – ja entäpä SEM?

 

1.     Termit haltuun!

Hakukoneoptimointi eli SEO (Search Engine Optimization) perustuu toimenpiteisiin, joiden avulla pyritään parantamaan nettisivuston sijoitusta hakukoneiden (Suomessa lähinnä Googlen) tuloksissa. Mitä onnistuneemmat hakukoneoptimoinnin toimenpiteet ovat, sitä korkeammalle sivusto sijoittuu hakutuloksissa. Hakutuloksissa korkealle sijoittuminen taas on tärkeää, jotta asiakkaat löytävät yrityksesi pariin.

Hakusanamainonta eli SEM (Search Engine Marketing) taas tarkoittaa maksettua näkyvyyttä hakukoneissa ja niiden verkostoissa. Käytännössä rahat suunnataan siihen, että yrityksesi mainokset näkyvät tietyillä hakusanoilla tai hakusanaryhmillä haettaessa hakutulosten ensimmäisinä tai muuten korostetusti.

Hakusanamainonta on maksullista mainontaa, jonka kulut perustuvat hakusanan hintaan ja mainoksen saamien klikkauksien määrään.

Hakusanojen hinnat määräytyvät suosion perusteella – mitä kilpaillumpi hakusana on kyseessä, sitä enemmän mainostaminen maksaa.

 

2.     Hakusanaoptimointia vai hakusanamainontaa?

Kannattaako hakusanaoptimointi seo sem.jpg

Hakukoneoptimoinnin ja hakusanamarkkinoinnin erot näkyvät parhaiten niiden tuottamien tuloksien nopeudessa. Näkymällä Googlen parhailla mainospaikoilla voit saavuttaa hyvinkin nopeita tuloksia.

Hakukoneoptimointi puolestaan on pitkäjänteistä työtä, joka alkaa kantaa hedelmää vasta ajan kanssa.

Miksi siis jaksaisit tehdä hidasta työtä hakukoneoptimoinnin parissa?

Vastaus: Koska SEO:n avulla saat ilmaisia sivukävijöitä ja voit säästää huomattavasti rahaa.

Relevantti hakusanaoptimointi tuo sivukävijöitä ja potentiaalisia asiakkaita jatkuvasti jopa vuosien ajan.

Hakukoneoptimoinnin avulla voidaan tavoittaa asiakkaita ”ilmaiseksi”. SEO on loistava tapa lisätä yrityksen sivujen näkyvyyttä, ja näin tavoittaa suurempia kävijämääriä – ja lisää potentiaalisia asiakkaita.

Google pyrkii tarjoamaan käyttäjälle mahdollisimman hyvin hakua vastaavia tuloksia. Mitä paremmin nettisivusi vastaavat asiakkaiden hakuja, sitä korkeammalle ne hakutuloksissa nousevat.

Sen sijaan, että maksaisit jokaisesta sivustollesi saapuvasta asiakkaasta, voit hakukoneoptimoinnin avulla saavuttaa suuria kävijäjoukkoja ilmaiseksi.

 

3.     Sisällöllä on väliä!

Hakukoneoptimoinnin kehittäminen auttaa yritystäsi tekemään parempaa markkinointia. Sen lisäksi, että hakukoneoptimoinnin avulla kasvatat orgaanista näkyvyyttä, laadukas sisältö myös auttaa laskemaan hakusanamainonnan kustannuksia.

Sisällöllä tosiaan on siis väliä – sekä SEO:n että SEM:n tuloksiin. Pidä siis huoli, että olet laatinut sisältöstrategian, joka ottaa huomioon hakusanaoptimoinnin ja -markkinoinnin.

Google haluaa myös hakusanamainonnan osalta tarjota käyttäjilleen mahdollisimman relevantteja mainoksia, ja siksi se antaa mainoksille laatupisteistä. Asiakkaan tarpeita palveleva sivusto viestii hakukoneelle siitä, että sisältö on korkealaatuista ja luotettavaa.

Korkeiden laatupisteiden avulla on mahdollista tavoittaa hakusanamainoksille suurempi näkyvyys ja parempia mainospaikkoja. Mainosten useammat näyttökerrat ja paremmat sijainnit taas auttavat tavoittamaan asiakkaita ja laskemaan mainoskustannuksia.

Ja mikä tärkeintä: laadukas sisältö opettaa ja vaikuttaa, ja kasvattaa mielikuvaa yrityksesi asiantuntevuudesta. Kun tuleva asiakas lopulta päätyy kontaktiin yrityksesi edustajan kanssa, hän on todennäköisesti jo oppinut matkan varrella yhtä sun toista sisällöistäsi, eikä arvokasta myyntiaikaa tarvitse käyttää asiakkaan opettamiseen.

 

Hakukoneoptimointi ja hakusanamainonta tukevat toisiaan. Toimiakseen kumpikin tarvitsee tavoitteellista sisällöntuotantoa.
Laadi siis toimiva sisältöstrategia!

Pyydä tarjous sisällöntuotannosta >>

Edellinen
Edellinen

Asiakastarina: Soma + Chief – Brändityö & nettisivut & sisällöntuotanto johdon rekrytointiyritykselle

Seuraava
Seuraava

3 syytä hyödyntää sisältömarkkinointia