3 syytä hyödyntää sisältömarkkinointia

Sisältöjä kulutetaan vuonna 2021 aiempaa enemmän. Kiitos koronan, haluamme hyppysiimme enemmän tietoa, mahdollisimman nopeasti. Sisältöjen ahkera kulutus näkyy paitsi verkkosivujen vierailijamäärissä, myös nettikaupankäynnissä: verkko-ostosten määrä on kasvanut mieletöntä vauhtia pandemia-aikana.

Sisältömarkkinointi porskuttaa edelleen ja siksi jokaisen yrityksen kannattaa vähintäänkin harkita sisällöntuotantoa yhdeksi markkinoinnin työkalukseen.

Sisältömarkkinointi soveltuu markkinoinnin työkalupakkiin etenkin, jos:

  1. Haluat tuloksia sekä pitkällä tähtäimellä että mahdollisimman pian

  2. Potentiaaliset asiakkaasi tarvitsevat ostopäätöksen tueksi tietoa ja opastusta

  3. Strategiatyö kaipaa pientä pöllyttämistä tai on kokonaan tekemättä

3syyta.jpg

1. Tuloksia sisältömarkkinoinnilla heti ja huomenna

Sisältömarkkinoinnin avulla voit saada nopeita tuloksia verrattain edullisesti. Käytännössä tämä onnistuu maksetun mainonnan avulla. Esimerkiksi hakukone- tai sosiaalisen median kampanja voi tuoda yrityksellesi uusia liidejä nopeallakin aikataululla.

Hedelmällisintä homma on kuitenkin silloin, kun toiminta on järkevää ja suunnitelmallista, ja perustuu yrityksen yksilöllisiin tavoitteisiin.

Inbound-markkinoinnissa ei tarjoilla pikavoittoja: parasta tulosta saadaan aikaan huolellisen ja harkitun sisältöpolun rakentamisen jälkeen. Suhde asiakkaaseen rakentuu pikkuhiljaa, tutustumisvaiheesta kohti kassan kilinää – ja tämä suhteen rakentaminen tapahtuu sisältömarkkinoinnin keinoin. Kun asiakas lopulta antaa yrityksellesi yhteystietonsa tai ottaa yhteyttä ostoaikeissa, hän on sisältöpolkua läpi kulkiessaan oppinut tuotteesta ja palvelustasi jo paljon.

Voit siis saada tuloksia sekä heti että huomenna – järkevintä on tietenkin satsata isoimmat paukut pitkän tähtäimen tuloksiin. Tutustu sisältöstrategiaan täällä, ja lue miksi pitkän aikavälin suunnitelmallisuus kannattaa.

2. Yrityksesi päihittää ongelman, jonka ratkaisusta haluat jakaa tietoa

Sisällöt opettavat lukijaa ja tarjoavat tietoa. Kun ostaja etsii ratkaisua ongelmaansa, hän googlaa sen. Esimerkiksi B2B-markkinoilla sisältöpolun läpi kulkeminen voi kestää kuukausia. Kun ostajaehdokas tänä aikana törmää säännöllisesti sisältöihisi ja tuotteisiisi, hän siirtyy pikku hiljaa kohti ostoskoria.

Sisältömarkkinointi toimii erityisen hyvin tilanteissa, joissa yrityksen palvelu tai tuote vastaa johonkin kompleksiseen ongelmaan – ehkä jopa sellaiseen, jota ostaja ei vielä tiedä olevan olemassa. Sisältömarkkinoiti rakentaa luottamussuhdetta asiakkaan ja yrityksen välille.

Mitä suurempi ostos, sitä enemmän päätöksen taustalle vaaditaan tietoa. Matkan varrella asiakas kasvattaa tietopankkiaan ja luo suhdetta yritykseesi.

3. Sisältöstrategiointi tarjoaa tietoa yrityksesi strategiatyöhön

Sisältömarkkinointi tulee sitoa tiukasti yhteen yrityksen tavoitteiden kanssa. Kun sisältöpolkua luodaan, kokonaisuus pohjautuu aina tarkasti harkittuihin tavoitteisiin, kohderyhmiin, ongelmiin ja ratkaisuihin. Jos näitä ei ole ennalta määritetty, sisältöstrategia voi parhaimmillaan tarjota tietoa koko yrityksen toiminnan taustalle.

Jos vastaus kysymykseen “Minne ollaan menossa?” ei ole kristallinkirkas, sisältömarkkinoinnin pohjatyötä tehdessä sekin usein selviää.

Millainen yritys hyötyy sisältömarkkinoinnista?

Ihan aina sisällöt eivät kuitenkaan ole vaikuttavin keino yrityksen liikevaihdon kasvattamiseen.

Ota meihin yhteyttä – jutellaan ja mietitään yhdessä sopisiko sisältömarkkinointi yrityksesi myynnin boostaamiseen.

Edellinen
Edellinen

Hakukoneoptimointi (SEO) vs. hakusanamainonta (SEM)

Seuraava
Seuraava

Paranna sivustosi Google-näkyvyyttä - hakukoneoptimoinnin perusteet