Paranna sivustosi Google-näkyvyyttä - hakukoneoptimoinnin perusteet

Ajattele, että käyttäisit ison könttäsumman markkinointibudjetista hienon sanomalehtimainoksen tuottamiseen. Suunnittelisit mainoksen oikealle kohderyhmälle ja juuri tätä tiettyä lehteä varten.

Sitten unohtaisit lähettää mainoksen julkaistavaksi.

Sisällöntuotanto ilman satsaamista hakukoneoptimointiin, eli SEOon, on vähän sama juttu: huutelua, kun kukaan ei kuule, rahan- ja ajanhukkaa. Hyvin hakukoneoptimoitu nettisivu on helposti luettava – sekä Googlen, että ihmislukijan silmin.

Tästä starttaa kahden minuutin pikakurssi SEO:n alkeisiin ja sivustosi Google-näkyvyyden parantamiseen. Tervetuloa.

miten hakukoneoptimointia tehdaan.jpg

Sisältö

  1. Mitä on hakukoneoptimointi

  2. Avainsanatutkimus

  3. Laadukkaat sisällöt

Mitä on hakukoneoptimointi?

SEO on lyhenne englannin kielen sanoista:

SEO = Search Engine Optimisation, eli hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimointi on tehokkain tapa saada verkkosivullesi lisää kävijöitä. Hakukoneoptimoinnin tarkoitus on parantaa sivuston sijoitusta Google-hakujen joukossa. Kun sivujesi SEO on hyvin suunniteltu, Google tietää, että sivusi tarjoaa arvokasta tietoa lukijoilleen.

Jos SEO on aivan vieras juttu ja toiveenasi on kasvattaa nettisivujen kävijämäärää ja asiakaskuntaa, on hakusanaoptimointiin satsaaminen usein ensimmäinen työn alle otettava parannus.

Hakukoneoptimointiin liittyy kymmeniä pieniä yksityiskohtia, jotka yhdessä auttavat muodostamaan tehokkaita sisältöjä. Tutustutaan tarkemmin kahteen näistä:

  1. Avainsanatutkimus

Avainsanatutkimuksen avulla selvitetään millaisilla hakusanoilla ihmiset etsivät tietoa, johon palvelusi tai tuotteesi vastaa.

Avainsanatutkimusta on turha toteuttaa ilman selkeää kuvaa siitä mihin ongelmaan tuotteesi tai palvelusi vastaa. Tutkimus kannattaa siksi sisällyttää osaksi laajempaa sisältöstrategian luontia.

Avainsanatutkimuksessa selvitetään esimerkiksi millä hakusanoilla ihmiset löytävät sivuillesi nyt, mitkä palveluihisi liittyvät hakusanat ovat suosituimpia, ja mitä hakusanoja kilpailijasi hyödyntävät. Hakusanoista koostetaan lista, johon virkkeet jaotellaan ryhmiin aihepiireittäin. Avainsanatutkimus voidaan toteuttaa Googlen työkaluilla.

Tietoa etsivä potentiaalinen asiakas käyttää harvoin googlaillessaan ammattikieltä: tästä syystä sisältöjä tulee aina tarjota kansankielellä. Tuottavin avainsana ei välttämättä ole juuri oikeaoppinen termi, vaan sen yleisempi vastine tai synonyymi.

2. Laadukkaat sisällöt

Ammattitaitoinen kirjottaja osaa kertoa vaikeasta aiheesta siten, että naapurin mummokin ymmärtää lukemansa. Tässä vaiheessa timantit erotellaan katinkullasta: jokainen meistä on varmasti törmännyt nettisivuihin, joiden etusivulta ei käy ilmi mitä yritys tekee tai myy, ja jonka sisällöt ovat vaikeaselkoisia jopa asiaan perehtyneille.

Laadukas sisältö on paitsi lukijaystävällistä, myös hakukoneystävällistä. Kun verkkosivuiltasi löytyy kattavasti tietoa aiheen ympäriltä, helppolukuisessa muodossa, olet Googlen silmissä hyvä lähde.

Hakukoneoptimointi ei ole vaikeaa, ja alkuun on helppo päästä. Homma vaatii paneutumista, johdonmukaisuutta ja jatkuvuutta ja hakusanojen optimointia. Kuten muutakin digimarkkinointia, myös hakukoneoptimointia voi tehdä hyvin, tai sitten hyvin huonosti.

Hyvä uutinen: me voimme auttaa.

Edellinen
Edellinen

3 syytä hyödyntää sisältömarkkinointia

Seuraava
Seuraava

4 vinkkiä koukuttavan blogitekstin luomiseen