4 vinkkiä koukuttavan blogitekstin luomiseen

  1. Googlattava aihe on vaikuttava aihe.

Toimivan sisältömarkkinoinnin taustalla on aina huolella laadittu sisältöstrategia. Jokaisella tuotetulla blogitekstillä on oltava jokin tavoite.

Mikä asiakkaitasi kiinnostaa? Mihin ongelmaan yrityksesi tarjoaa ratkaisua? Koukuttava aihe on sellainen, jota tuleva asiakkaasi ehkä googlailee, mutta joka ei välttämättä liity suoraan myytävään tuotteeseen tai palveluun.

Esimerkiksi näin: Potentiaalinen sisältötoimiston asiakas ei välttämättä googlaile markkinointitoimistoja, vaan etsii apua vaikuttavan blogitekstin kirjoittamiseen.

2. Otsikoi huolella.

Otsikointi kannattaa jättää viimeiseksi hommaksi – timantit voidaan näin poimia valmiista tekstistä helposti esiin. Otsikko on yksi tärkeimmistä tekijöistä hakusanaoptimoinnin (SEO) kannalta: varmista siis, että otsikossa mainitaan niitä sanoja, joilla haluat lukijoiden löytävän blogisi Googlesta. Muista muotoilla myös väliotsikot samalla taktiikalla.

3. Helposti luettava teksti näyttää nätiltä.

Valtaosa blogiartikkelin lukijoista tulee todennäköisesti vain selailemaan tuotoksesi läpi. Tämä ei välttämättä ole lainkaan huono juttu: väliotsikoi selkeästi, tee nostoja tärkeistä asioista, lisää valokuvia, grafiikkaa ja infograafeja helpottamaan tärkeimpien pointtien sisäistämistä.

Lyhyet ja selkeät lauseet toimivat sisältömarkkinoinnissa pitkiä, jargonintäyteisiä pötköjä paremmin.

kuinka kirjoittaa hyvä blogi.jpg

4. Yrityksesi on kaikista paras asiantuntija.

Vaikka tekstin tulee olla asiakaskunnasta riippumatta sellaista, että naapurisikin ymmärtää asian pihvin, on asiantuntijuuden noustava aina tekstissä esiin. Tietoa on kyllä saatavilla muualtakin: sinun tehtävänäsi on vakuuttaa lukija siitä, että yrityksesi on paras vaihtoehto asiantuntijoiden joukossa.

Yrityksen äänensävyn pohdintaan kannattaa käyttää muutama tovi, sillä asiantuntijuutta voi ilmentää monella tavalla. Onko tyylinne opettaa ystävällisellä sävyllä, vai olla suora ja itsevarma? Jopa ylimielinen? Äänensävyn tulee olla johdonmukainen kaikissa sisällöissä ja kanavissa, jotta homma vaikuttaa autenttiselta. Tutustu tuotantoprosessiin ja äänensävypohdintaan tarkemmin täällä.

Kun nämä neljä seikkaa ovat sisällöntuotannossa kunnossa, lopputulosta kyllä kehtaa laittaa jakaen – esimerkiksi sosiaalisessa mediassa. Siitä kerromme lisää täällä:

Edellinen
Edellinen

Paranna sivustosi Google-näkyvyyttä - hakukoneoptimoinnin perusteet

Seuraava
Seuraava

Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa – 101