Sisältömarkkinointi sosiaalisessa mediassa – 101

Kaikki on siellä niin pitäskö meidänkin? Mitä me sinne postataan, jotain toimistokuviako? En mä ainakaan jaksa sitä päivittää. Se on jotenkin niin teennäistä. Miksei kukaan seuraa meitä? Voitteko nyt pyytää teidän sukulaisia seuraamaan? Siis miks tää sanoo et tätä postausta ei oo nähny kukaan?

Miksi yrityksen kannattaa olla aktiivinen somessa?

Haluatko nettisivuillesi lisää kävijöitä, parantaa tai vahvistaa yrityksesi brändin tunnettuutta, ylläpitää olemassa olevia asiakassuhteita tai kasvattaa myyntiä? Jos vastauksesi on kyllä, yrityksesi kannattaa hypätä mukaan sosiaalisen median vuoristorataan. Aktiivisen some-läsnäolon kannattaa olla osa sisältöstrategiaa – se voi parhaimmillaan olla yrityksesi parhain uusien asiakkaiden generaattori.

Somesta löydät uusia asiakkaita, ohjaat heidän tuotteidesi pariin ja kasvatat liikevaihtoa. Kaikki tämä onnistuu perinteiseen markkinointiin verrattuna varsin pienellä taloudellisella panostuksella.

2020-luvulla läsnäolo sosiaalisen median kanavissa on monelle organisaatioille melkeinpä pakollista – someton firma vaikuttaa pikkuisen vanhanaikaiselta ja vähän liian kiireiseltä.

Maksullinen vs. orgaaninen somepostaus

Orgaaninen jakaminen tarkoittaa huutelua somessa ilman rahallista panostusta. Kaikki mitä postaat yrityksen tilille tai henkilökohtaiselle tilillesi, on siis orgaanista sisältöä niin kauan, kun päivityksiin ei käytetä rahaa. Aktiivinen sometili on hyvä tapa kertoa yrityksen kuulumisista seuraajille ja parantaa asiakaskokemusta. Postaukset tavoittavat yrityksesi seuraajia ja tykkäilyt näkyvät myös tykkääjien omissa feedeissä – tai sitten eivät. Esimerkiksi Facebookin algoritmi on siitä kelju kaveri, että käytännössä orgaaniset postaukset tavoittavat hyvin harvoja silmäpareja ilman rahallista panostusta.

Maksullisella markkinoinnilla voit tavoittaa paitsi nykyiset seuraajat kattavasti, myös uusia ihmisiä suhteellisen helposti ja edullisesti. Maksettu mainonta voidaan näppärästi suunnata juuri oikealle kohderyhmälle ja yrityksesi asioista kiinnostuneet tyypit on helppo tavoittaa. Homma on jatkuvaa testailua, tutkimista ja suunnan muuttamista tarpeen mukaan – ja ken leikkiin ryhtyy, se aktiivisesti postailkoon.

Mistä me siellä somessa puhutaan?

Jos yrityksesi vasta ottaa ensiaskeliaan sosiaalisessa mediassa, on aluksi hommaa hyvä vähän suunnitella.

Discover & share this Shrug GIF with everyone you know. GIPHY is how you search, share, discover, and create GIFs.

Kenelle viestit suunnataan? Mikä heitä kiinnostaa? Mikä on aktiivisen somettamisen tavoite?

Tutkaile sinua kiinnostavien yritysten some-kanavia: miksi sinä jatkat seuraamista, kuluttajana tai yrityksen edustajana? Kiinnostavilla kanavilla puhutaan muustakin kuin omasta tarjoomasta. Esimerkiksi yrityksen työkulttuuri, asiantuntijasisällöt tai hauskat kuvat ovat tarraavampia sisältöjä somessa kuin pelkät kuivat tuotemainokset. Koukuta seuraajat lisäarvoa tarjoavilla sisällöillä ja vahvista kuvaa yrityksestäsi alan ykkösasiantuntijana. Toimiva somesisältö opettaa tai viihdyttää; tai parhaimmillaan molempia yhtä aikaa.

Seuraajia on ihan ok puhutella vähän rennommin kuin omassa uutiskirjeessä, sillä somessa sama seuraaja on sekä kuluttaja että yrityksen edustaja.

Tuota laadukkaita sisältöjä aktiivisesti, mainosta tehokkaasti

Oikeastaan homma on siis noin yksinkertaista: tuotat vain laadukkaita, kohderyhmälle suunnattuja ja vaikuttavia sisältöjä aktiivisesti ja säntillisesti, postaat niitä järjestelmällisesti huolella valittuihin kanaviin, ja targetoit mainokset tarkasti oikeille kohderyhmille. Muista mittaroida jatkuvasti, tarkkailla tuloksia, ja muuttaa suuntaa tarvittaessa.

Kuulostiko liian aikaavievältä? No sepäs sattui, me Somalla nimittäin osaamme auttaa juuri näissä hommissa.

Edellinen
Edellinen

4 vinkkiä koukuttavan blogitekstin luomiseen

Seuraava
Seuraava

Mikä on sisältöstrategia ja miksi sinunkin yrityksesi tarvitsee sellaisen?