Mitä sisältömarkkinointi on?

Sisältömarkkinoinnin lyhyt määritelmä:

Sisältömarkkinointi on 1. asiakkaan houkuttelua yrityksen omiin kanaviin, 2. kiinnostuksen ylläpitämistä ja 3. ostamiseen kehottamista kiinnostavien sisältöjen, kuten blogien, videoiden, oppaiden ja podcastien avulla.

Tässä kirjoituksessa yritämme avata sisältömarkkinoinnin termin mahdollisimman laajasti. Onhan sisältömarkkinointi meidän ydinliiketoimintaamme. Haluamme mielellämme jakaa tietouttamme myös sinun käyttöösi, jotta ymmärrät, ettei yksikään yritys voi toimia ilman sisältömarkkinointia.

Sisältö:

  1. Sisältömarkkinoinnin määritelmä

  2. Erilaiset sisältölajit

  3. Esimerkkejä hyvästä sisältömarkkinoinnista

  4. Sisältöstrategia - älä sohi sokeana

  5. Johda sisällöntuotantoa tavoitteellisesti

Mikä ihmeen sisältömarkkinointi

Me markkinointi-ihmiset rakastamme erilaisia määritelmiä. Ja miksipä emme rakastaisi – sehän on oman työmme markkinointia!

Uusia termejä syntyy muutaman vuoden välein. Tällainen hypetyksen ympäröimä määrittely on kuitenkin ihan tarpeellista: yleensä silloin onnistutaan kiteyttämään jotakin uutta helposti käsitettävään – ja kopioitavaan – muotoon.

miksi tehda sisaltomarkkinointia

Mitä se sisältömarkkinointi siis on?

Sisältömarkkinointi on yrityksen viestintää, joka on käännetty asiakasta kiinnostavaksi sisällöksi. Näin asiakas itse hakeutuu yrityksen tuottaman houkuttelevan sisällön pariin sen sijaan, että asiakkaan muu toiminta keskeytetään yrityksen mainosviestin ajaksi.

Siinä missä perinteinen markkinointi on yrityksen viestintää omista aiheistaan ja omilla ehdoillaan (outbound marketing), sisältömarkkinointia tehdään asiakasta kiinnostavista aiheista ja asiakkaan ehdoilla, jolloin saadaan asiakas tulemaan luokse (inbound marketing).

Jokainen yritys tarvitsee sisältömarkkinointia kaikkeen liiketoimintaansa: hakukonemarkkinointiin, sosiaalisen median markkinointiin, myynnin tehostamiseen, verkkosivujen täytteeksi, asiakapalvelun parantamiseksi jne.

Sisältömarkkinoinnin teoria pitää sisällään myös rinnakkaisia – tai näkövinkkelistä riippuen allekkaisia – teoriamalleja, kuten inbound-markkinointi, markkinoinnin automaatio ja kasvumarkkinointi.

Kaikkien yritysten täytyy nykyään tehdä sisältömarkkinointia, jos ne aikovat löytyä internetistä. Erot löytyvät siitä tekeekö yritys sisältömarkkinointia tavoitteellisesti vai vähätellen.

Kun sisältömarkkinointi yhdistetään liiketoiminnan tavoitteisiin ja otetaan markkinoinnin tavoitteeksi liidien generointi, alkaa johtoryhmäkin kiinnostua. Sisältömarkkinoinnin ROI on nimittäin laskettavissa ja melko helposti, sillä kaikki digimarkkinointi on mitattavaa.

Sisältölajeja

Sisältömarkkinointi on siis laaja käsite, joka tarkoittaa yksinkertaisesti asiakkaan houkuttelua omiin kanaviinsa kiinnostavien sisältöjen avulla. Näin asiakas saadaan tietoiseksi yrityksen olemassa olosta, houkuteltua uudelleen luokseen, harkitsemaan ostoa ja lopulta tekemään osto.

Sisällöt ovat viestintää: tekstiä, kuvaa, ääntä tai videota. Sisällöntuotanto on näpyttelyä, rustaamista ja räpsimistä, jonka tuloksena syntyy:

  • blogitekstejä

  • artikkeleita

  • uutiskirjeitä

  • white paper -tutkimuksia

  • some-päivityksiä

  • kuvia

  • videoita

  • infograafeja

  • käyttöohjeita

  • podcasteja

  • ladattavia oppaita

  • webinaareja

  • asiakaslehtiä ja niin edelleen.

Hyvä markkinointisisältö ei lähtökohtaisesti pyri kertomaan lukijalle yrityksen asioista, vaan lukijan asioista.

Sisältöä pyritään tekemään paljon suuremmalle yleisölle kuin vain asiakkaille, sillä sisältömarkkinoinnin juju on siinä, ettei kaikille yritetäkään myydä. Ne, joita myytävä aihe kiinnostaa, todennäköisesti muistavat yrityksen ja mielikuva onkin positiivinen: tältä yritykseltähän minä sain ilmaiseksi mielenkiintoista ja hyödyllistä sisältöä.

Sisältömarkkinoinnin esimerkkejä

Katselet parhaillaan yhtä esimerkkiä sisältömarkkinoinnista. Soma (tässä tilanteessa minä, Erkka) siis tekee juuri tällä hetkellä sisältömarkkinointia opettamalla bloginsa lukijalle (sinulle), mitä sisältömarkkinointi on.

Olet toivottavasti löytänyt tälle sivulle joko Googlesta tai sosiaalisesta mediasta, tai sitten olet sukulaiseni (moi äiti – tätä teen työkseni). Kirjoitan aiheista, jotka kiinnostavat asiakkaitani ja liittyvät yritykseni palveluihin.

Sisältömarkkinointia on tehty lähes yhtä pitkään kuin markkinointiakin. Michelin kehitti ravintolaoppaan, jotta ihmiset haluaisivat matkustella enemmän. Matkustellakseen ihmiset tarvitsevat autoja, joihin hän tarjosi Michelinin renkaita. Nerokasta, yllättävää ja toimivaa. Mattel yhdisti voimat Marvel Comicsin kanssa ja kehitti sarjakuvan omalle lelulleen ja G.I. Joesta tuli hitti.

Viime vuosina sisältömarkkinoinnista on tullut markkinoinnin trendi. Miksi?

Internetin ihmemaan avulla sisältöjen luominen ja jakaminen on tullut edulliseksi ja helpoksi. Taustalla on usein myös huomio siitä, ettei perinteinen mainostamiseen perustuva markkinointi enää toimikaan. Kilpailu siitä, kuka huutaa kovimpaan on kallista, epävarmaa ja perusperiaatteeltaan aika monen mielestä vähän ärsyttävää. Sosiaalisen median ansiosta sisältöjä voidaan näyttää tarkoille kohderyhmille, ja markkinoija saa saman tien tiedon siitä, mikä sisältö tuottaa haluttua tulosta. Autottomien ja alaikäisten ei siis tarvitse enää katsella autonrengasmainoksia.

Perinteiset mainokset keskeyttävät lähes aina sen, mitä ihminen on tekemässä. Sitten viisaat markkinointipäät pohtivat: “Olisipa mukavaa, jos asiakkaat haluaisivat katsella mainoksiamme ja viihtyisivät niiden parissa pitkiä aikoja.”

Ja kas, syntyi sisältömarkkinointi. Oletko lukenut X-lehteä (ent. Raymond)? Se on Veikkauksen sisältömarkkinointia. Kuinka montaa uutiskirjettä tilaat sähköpostiisi? Ne ovat sisältömarkkinointia. Istahdatko lukemaan Ikean tai Stockmannin kuvastoa? Sisältömarkkinointia sekin; tosin vähän myynnillisemmässä muodossa.

Sisältömarkkinointi ei siis keskeytä asiakkaan tekemistä, vaan on sitä itse tekemistä.

Sisältöstrategia - Tehokas sisältö pohjautuu timanttiseen strategiaan

Pelkkä bloggaaminen ja satunnaisten kuvien latailu Instagramiin ei tarkoita sitä, että yrityksesi tekee sisältömarkkinointia. Sisältömarkkinointi on suunnitelmallista toimintaa, joka perustuu sisältöstrategiaan. Mikäs se strategia sitten on?

Sisältöstrategia sisältää tavoitteen yrityksen sisältömarkkinoinnille ja keinot tavoitteeseen pääsemiseksi. Laajemmin sisältöstrategiasta on kerrottu omalla verkkosivuillamme alla olevassa linkissä:

Sisällöt jää aina tekemättä – johda sisällöntuotantoa oikein

Oletko sinäkin huomannut, että sisällöntuotanto on usein ensimmäinen asia, joka jätetään tekemättä?

Videon kuvaaminen tuntuu työläältä ja pelottavalta. Blogien ideoiminen tehtiin kyllä, mutta kirjoittamiselle ei riitä aikaa. Some-tilin salasana on kirjoitettu lapulle, joka ei just nyt ole tässä pöydällä, niin ei varmaan tartte julkaista tänäänkään mitään. Kuulostaako edes etäisesti tutulta?

Kun sisällöntuotanto jää muiden töiden jalkoihin, on kyse arvostuksen puutteesta tai huonosta sisällöntuotannon johtamisesta. Pienellä yrityksellä harvoin on omaa sisällöntuottajaa palkattuna, joten omaa aikaa tulisi repiä jostain muualta. Sisällöntuotanto on tietenkin nykyään luonnollinen osa lähes jokaisen yrityksen markkinointia. Jos yrityksellä on verkkosivut tai some-kanava, on yritys tehnyt jo vähimmäismäärän sisältöä.

Onko yrityksesi sivut päivittämättä? Viimeisimmästä referenssitarinasta on jo yli vuosi aikaa? Eikö some-kanavaan ole julkaistu mitään kuukausiin?

Ei ihme, ettei asiakkaita tunge ovista ja ikkunoista!

Olemme luoneet Soma Helsingissä toimintamallin, jolla teemme yrityksestäsi sisällöntuotannon koneiston. Kysy rohkeasti lisää, niin laitetaan markkinointisi toimintatavat kuntoon kertarysäyksellä!

Edellinen
Edellinen

Mikä on sisältöstrategia ja miksi sinunkin yrityksesi tarvitsee sellaisen?

Seuraava
Seuraava

Paljonko sisältömarkkinointi maksaa?