Paljonko sisältömarkkinointi maksaa?

Sisältömarkkinointi on edullinen ja tehokas tapa hankkia asiakkaita. Hyvin tuotettu video tai blogiartikkeli voi olla relevantti vielä vuosien päästä, ja tuottaa uusia asiakkaita ostoputkeen.

Sisältömarkkinointi ei kuitenkaan toimi sormia napsauttamalla. Suuri osa tuotetusta sisällöstä kaikuu tyhjille blogialustoille ja kuuroille podcasteille.

Kuinka sisältömarkkinointi saadaan tuomaan yritykseen rahaa?

Toimiva sisältö täyttää neljä kriteeriä:

  1. Aihe kiinnostaa asiakasta

  2. Sisältö on tuotettu kiinnostavalla tavalla

  3. Sisältö saa tarpeeksi lukijoita, katselijoita tai kuuntelijoita

  4. Sisältö kuljettaa ihmisen syvemmälle sivustollesi, kohti konversiota

Konversio voi olla mikä hyvänsä, sisällölle asetettu tavoite: ostos verkkokaupasta, uutiskirjeen tilaaminen, oppaan lataaminen, yhteydenotto maililla tai yrityksen sometilin seuraamisen aloittaminen.

Sisällön jakelu on joko ilmaista tai halpaa. Tärkeintä on tietää mitä on tekemässä ja kenelle.

Esimerkiksi yhden blogiartikkelin suunnittelu ja kirjoittaminen vie taustatiedoista riippuen aikaa vähintään 6 tuntia. Aikaan sisältyy aiheen suunnittelua, tekstin tuotantoa, kuvituksen suunnittelua, sisällön julkaiseminen ja sosiaalisen median päivitykset. Videossa – jopa ihan lyhyessä – kuluu helposti vähintään yksi työpäivä. Valokuvaus kuvankäsittelyineen on yleensä vähintään puolen työpäivän juttu.

Harvalla yrittäjällä on aikaa laadukkaan sisältömarkkinoinnin tuottamiseen. Uutta sisältöä täytyy julkaista säännöllisin väliajoin, esimerkiksi viikoittain. Samaan aikaan sosiaalisen median kanavissa tulee olla jatkuvasti valppaana

Sisältömarkkinointi maksaa juuri niin paljon kuin olet siihen valmis investoimaan – aikaasi tai rahaasi.

Moni aloittaa sisältömarkkinoinnin tekemisen itse ,nollabudjetilla. Puolen vuoden päästä huomataan, että sisältömarkkinoinnin aloittaminen tarkoittikin kaiken markkinoinnin lopettamista.

Älä tee näin.

Olet luultavasti itse yksi oman yrityksen aihepiirin parhaita asiantuntijoita. Tämän vuoksi sisällöntuotannossa kannattaakin hyödyntää oman firman asiantuntemusta. Sisältöjen tuottaminen itse maksaa kuitenkin melkoisesti aikaa. Mikä on oma tuntihintasi? Entä jos antaisit ammattilaisen tuottaa sisällöt, sinun asiantuntemustasi hyödyntäen? Ammattitaitoinen sisältömarkkinointi on lopulta varmasti halvempaa, kuin oman aikasi käyttäminen blogiartikkelien naputteluun, sosiaalisen median algoritmien opetteluun ja nettisivujen kehittämiseen.

Huono sisältö ei tuota rahaa. Hyvä sisältö voi tuoda asiakkaita myynnille vielä vuosienkin päästä julkaisusta.

Oikeastaan kyse ei siis ole siitä paljonko markkinointi maksaa, vaan siitä paljonko se tuottaa tulosta.

Markkinointi on investointi asiakashankintaan. Markkinoinnin tuoton laskeminen on helppoa ROI:n avulla:

ROI = Return Of Investment :

Eli paljonko kulutettu raha tuottaa tuloa. Otetaan esimerkki.

(markkinoinnin tulo - kulu) / markkinoinnin kulu

esim. (10 000 € - 1300 €) / 1300 € = 6,69 x 100 % = 669 %

1300 € markkinointikampanja tuo 10 000 € edestä myyntiä.

Tällöin 1300 € panostus markkinointiin on tuonut 669-prosenttisen tuoton. Mainio tulos!

Sisältömarkkinoinnissa ROI ei toimi

ROI on mainio laskukaava määräaikaisille markkinointikampanjoille. Sisältömarkkinointi perustuu kuitenkin jatkuvaan ja pitkäjänteiseen asiantuntijasisällön tuotantoon. Tällöin ei voida laskea, että markkinoinnin kulu alkoi 1.2. ja päättyi 1.3. ja tuona aikana tulleet asiakkuudet otetaan mukaan ROI:n laskentaan.

Sisältömarkkinoinnin tuloksen laskukaava

Sisältöjen lyhytaikaisessa mainostuksessa on helppoa tutkia, mikä kanava tuottaa parhaan kävijämäärän tai CTA-klikkausprosentin. Nämä klikkaukset saattavat muuttua kuitenkin asiakkuuksiksi vasta vuosien päästä, kun sisällön kuluttajan tarve syntyy ja hän ryhtyy etsimään ratkaisua tarpeeseen. Jos asiakkaalla on loppusuoralla yhdenvertaisina vaihtoehtoina sinun yrityksesi, jonka blogia hän on seurannut pitkään, tai kilpailija, josta hän ei ole kuullutkaan, kumman yrityksen hän valitsee? No niimpä: sen tutun firman, johon on muodostunut luottamussuhde.

Sisältömarkkinointia tekevän yrityksen ROI:n laskuperusteiksi suosittelenkin ottamaan kaikki markkinoinnin kulut verrattuna kaikkiin myynnin tuloksiin. Liikevaihto jaettuna markkinoinnin kokonaiskuluilla kertoo tuloksista relevantimmin, ja vihjaa tehdäänkö markkinoinnissa oikeita asioita.

Edellinen
Edellinen

Mitä sisältömarkkinointi on?