Miksi brändillä on väliä?

Mikä on brändi?

Brändi on mielikuva yrityksestäsi.

Yrityksen perustajalla tai toimitusjohtajalla on usein mielessään selkeä kuva siitä millainen oma yritys on, mitä sen arvot ovat ja minne se on matkalla. Brändin tarkoituksena on viestiä nämä asiat myös muille. Brändi ei siis ole sinun mielikuvasi - vaan yleinen asiakkaidesi, sidosryhmiesi ja kaikkien yrityksestäsi kuulleiden mielikuva.

Miltä yrityksesi kuulostaa, näyttää, tuntuu, maistuu ja haisee? Millaisen ensivaikutelman yrityksestäsi saa? Miten vakioasiakkaat kuvailevat yritystäsi?

Brändi on kaikkea tätä.

Toisin kuin henkilökohtaisessa elämässä, brändiasioissa muiden mielipide siis ratkaisee.

Moni luulee brändin tarkoittavan vain yrityksen visuaalista ilmettä, eli logoa, nettisivun värimaailmaa, fontteja ja kuvituksia. Sinä olet muutakin kuin miltä näytät – ja sama pätee myös brändiin.

Yrityksen brändiin vaikuttaa muun muassa

  • Visuaalinen ilme

  • Yrityksen tarkoitus, arvolupaus ja tarina

  • Yrityskulttuuri

  • Tone of voice eli yrityksen äänensävy

  • Yleinen mielikuva yrityksestäsi: asiakkaiden kokemukset, kilpailijat, yleiset asenteet, maine, ja niin edelleen

Miksi brändi on tärkeä?

Jos asiakkaiden mielikuva ja oma ajatus yrityksestäsi ovat hyvin eripariset, brändi vaikuttaa rikkinäiseltä.

Kun mielikuvat eivät kohtaa yrityksesi voi vaikuttaa feikiltä tai houkuttaa vääränlaisia asiakkaita. Tunnettuus ei kasva tai uusia työntekijöitä on vaikea löytää.

Hyvin hoidettu brändi auttaa luomaan yrityksestäsi selkeän mielikuvan, jää mieleen, kasvattaa luotettavuutta ja nopeuttaa ostopäätöksen tekemistä.

Brändiasioissa myös tekemättä jättäminen on valinta. Brändi on olemassa, käytit siihen paukkuja tai et.

Jos voit itse toimia aktiivisesti yrityksen mielikuvan eduksi, miksi et tekisi niin?

Milloin brändi kannattaa uudistaa?

  • Mielikuva yrityksestäsi on sekava, ei herätä luottamusta ja kiinnostusta tai on huono eikä tunnettuutta ole

  • Yrityksen toiminta on muuttunut niin merkittävästi, ettei vanha brändi enää istu strategiaan

  • Asiakkaat ja työnhakijat päätyvät yhä useammin valitsemaan kilpailijan

  • Toimintaan kaivataan uutta intoa, vauhtia ja pientä kirkastamista

Oletko uusi yrittäjä, joka tarvitsee tukea brändin määrittelyyn? Kaipaako yrityksesi brändi kirkastamista?

Me avustamme asiakkaitamme vaikuttavan, vakuuttavan ja brändinmukaisen tarinan kertomisessa. Luomme uutta ja kehitämme vanhaa. Mietimme yhdessä kanssasi millainen brändi vetoaa kohderyhmääsi ja saa heidät hyrisemään innosta.

Voit tutustua muutamiin asiakkuuksiimme täällä:

Mietitkö vielä miksi juuri Soma? Ota meihin yhteyttä niin kerromme:

Edellinen
Edellinen

3 syytä ulkoistaa sisällöntuotanto markkinointitoimistolle

Seuraava
Seuraava

Sisältömarkkinointi 2023 – Kolme syytä satsata sisältöihin