3 syytä ulkoistaa sisällöntuotanto markkinointitoimistolle

Kun yrityksen koko kasvaa, myös markkinoinnin laariin alkaa sadella enemmän tarpeita sieltä ja täältä. Yksi markkinointiin dedikoitu käsipari ei riitäkään toteuttamaan kaikkea, vaikka tarpeiden lisäksi suunnitelmat ja valmiit ideat olisivatkin tarkasti ylös kirjattuina.

Yksi tärkeimmistä asiakassegmenteistämme ovatkin juuri yritykset, jotka ulkoistavat kaiken sisällöntuotantonsa meille. Näin suunnitelmat saadaan vietyä käytäntöön, ja yrityksen omat työntekijät voivat loistaa omilla vahvuusalueillaan.

Me Somalla ajattelemme, että yrittäjä ja hänen työntekijänsä ovat itse oman alansa parhaimpia asiantuntijoita. Tehokas sisällöntuotantokoneisto nojaa tähän asiantuntijuuteen ja valjastaa yrityksessäsi olevan potentiaalin osaksi markkinoinnin ja myynnin koneistoa.

Mitä järkeä blogitekstien tilaamisessa ulkopuoliselta kumppanilta sitten on? Me kerromme:

1 ”Kyllähän me nyt ehdimme pari blogia kuussa kirjoittaa. Se tulee halvemmaksikin.”

Tämän me olemme kuulleet tosi monesti. Mietipä vielä uudelleen. Kumman työaika oikeastaan onkaan arvokkaampaa: oman yrityksesi työntekijän vai markkinointikumppanin?

Tehdään ajatusleikki:

Yrityksessäsi työskentelee neljä osaavaa ja sujuvasanaista konsulttia, joilla on varmasti annettavaa myös yrityksen blogiin. He tuntevat toimintakentän ja yrityksen strategian tarkasti.

Ensimmäisessä skenaariossa konsultit kirjoittavat blogiin itse, kukin vuorotellen. Yrityksen markkinoinnista vastaava henkilö oikolukee, julkaisee ja editoi tekstit, ideoi tekstiaiheet yhdessä konsulttien kanssa, muistuttelee, uhkailee, kiristää ja lahjoo heitä pysymään aikataulussa. Yhden blogitekstin ideointiin, kirjoittamiseen, editointiin, julkaisuun ja kaiken ympärillä tapahtuvaan säätöön kuluu aikaa viikkoja.

Yrityksen tuottavuuden kannalta tehokkainta on, että asiantuntijat käyttävät työaikansa siihen, missä heidän osaamisensa on parhaimmillaan.

Toisena vaihtoehtona markkinointikumppani ideoi blogiaiheet tukemaan tavoitteitasi, haastattelee konsultin 30 minuutin etäpalaverissa, kirjoittaa jutun, ja luo halutessasi artikkelista valmiit somenostot kuvituksineen. Sisällöntuottajan tuntihinta on varmasti konsultin (ja ylityöllistetyn markkinointivastaavan) tuntihintaa pienempi, vaikka hintaan lisätään projektijohtamiseen ja palavereihin käytetty aika.

Yhteenvetona: Ellet ole kirjoittamisen ammattilainen, ulkoista sisällöntuotanto. Säästät rahaa ja saat tuloksia.

2 Jokainen asiantuntija ei ole viestinnän asiantuntija.

Yrityksessäsi työskentelevät henkilöt voivat olla hyvinkin nokkelia, sujuvasanaisia, asiantuntevia ja mieleltään vikkeliä. Tämä ei kuitenkaan tee heistä viestinnän ammattilaisia.

Asiantuntijuus ei ole synonyymi sille, että asioista osataan kertoa kiinnostavalla, vakuuttavalla ja liikuttavalla tavalla. Siihen tarvitaan markkinoinnin ja viestinnän ammattilaisia.

Timanttisinkaan konsultti ei välttämättä loista blogikirjoittajana, eikä asiakkaiden kanssa loistava myyntitykki osaa muotoilla asiaansa selkeään tekstimuotoon. Eikä tarvitsekaan.

Sisällöntuotannon ammattilainen tutkii, haastattelee ja ujuttautuu liiketoimintasi ytimeen. Hän löytää timantit sisältövyöryn keskeltä ja muokkaa vaikeankin asiantuntijajargonin juuri sinun yrityksesi kohderyhmää kiinnostavaksi sisällöksi.

3 Jos aikaa käytetään sisällöntuotannon tekemiseen, kannattaa sillä tehdä tulosta.

Blogitekstien tai somepäivitysten tekeminen tuntuu monesta yrittäjästä pakkopullalta: asialta, jota nyt vain täytyy tehdä. Näin käy usein, jos sisällöntuotantoa ei tehdä suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti.

Jokaisella tuotetulla sisällöllä tulee olla kohderyhmä, tarkoitus ja tavoite.

Sisällöntuotannon tulee siis pohjautua strategiaan ja olla tavoitteellista. Jos tavoitteena on kasvattaa yrityksen myyntiä, tehdään sellaisia sisältöjä, jotka kasvattavat myyntiä.

Yrityksen omat työntekijät ovat usein niin sisällä omassa aihepiirissään, että astuminen sen ulkopuolelle voi olla haastavaa. Nettisivu voi olla täynnä mielenkiintoista sisältöä liian monimutkaisesti paketoituna ja epäkiinnostavasti otsikoituna. Markkinointikumppani auttaa muotoilemaan asiat eri kohderyhmiä kiinnostaviksi paketeiksi, joilla potentiaalista asiakasta voidaan opettaa ja johdattaa sujuvasti kohti ostopäätöstä.


Kokonaisvaltaisen markkinointikumppanuuden vaihtoehtona toimimme osalle asiakkaistamme apukätenä tietyissä rajatuissa hommissa: esimerkiksi tekstisisällöntuottajina tai somepäivitysten tekijöinä.

Edellinen
Edellinen

Sisällöntuotannon vinkit – Ota parempia valokuvia

Seuraava
Seuraava

Miksi brändillä on väliä?