Mitä on natiivimainonta – natiivimainonnan määritelmä, esimerkit ja käyttövinkit

Digitaalinen markkinointi tapahtuu luonnollisesti digitaalisissa kanavissa, toisin sanoen internetissä, jossa on loputtomasti sisältöä. Tämä tekee yritysten markkinoinnin erottumisesta ja luottamuksen voittamisesta kohdeyleisön parissa koko ajan vaikeampaa.

Tiedämme, että nykyään suora mainonta ei enää tehoa etenkään nuorempaan yleisöön samaan tapaan kuin vielä esimerkiksi 10 tai 20 vuotta sitten. Banneri-mainonta ei tuota tuloksia ja lehtimainonta ei tavoita milleniaaleja.

Tällöin sisältömarkkinointi on luonnollinen keino onnistua kohderyhmän tavoittamisessa ja markkinointiviestin välittämisessä. Tulosten saavuttaminen orgaanisesti saattaa olla kuitenkin hidasta. Omat kanavat tavoittavat vain ne, jotka jo tuntevat yrityksen.

Mistä siis saisi uusia ihmisiä myyntisuppiloon?

Yksi vastaus on natiivimainonta, eli sisältöjen mainonta.

Natiivimainonta yhdistää digimainoksen ja sisällön parhaat puolet ja mahdollistaa näin asiakkaalle positiivisen mainoskokemuksen orgaanisen sisällön seassa.


Sisältö:

Mitä on natiivimainonta

Kenelle natiivimainonta sopii

Natiivimainonnan käyttövinkit - vältä virheet

Natiivimainonnan esimerkkejä

Onnistunut natiivimainos houkuttelee tutustumaan mainostettavaan sisältöön.

Mitä on natiivimainonta?

Natiivimainonnan määritelmä:

Natiivimainonta on mainostamista tavalla, joka jäljittelee mahdollisimman paljon julkaisumediansa ulkoasua ja sisällön tyyliä. Näin pyritään välttämään asiakkaan hylkimisreaktiota, joka puhtaasta mainonnasta voisi tulla ja toisaalta pyritään saamaan asiakkaan huomio houkuttelevalla sisällöllä, jota tämä muutenkin kyseisessä kanavassa kuluttaisi. Natiivimainonta tulee toki aina erottaa orgaanisesta sisällöstä selvästi, mutta sisällöllisesti pyritään käyttämään kohdemedian luonnollista toimivuutta.

Kun käyttäjä klikkaa mainosta, hän päätyy yleensä yrityksen omilla kotisivuilla sijaitsevaan artikkeliin tai laskeutumissivuun eli landing pageen tai tutummin ”ländäriin”.

Natiivimainonta on kehittynyt digitaalisen markkinoinnin ja sisältömarkkinoinnin luonnollisena jatkumona sosiaalisen median suosion kasvun vanavedessä 2010-luvun aikana. Kotimaisen natiivimainonnan alustan ReadPeakin mukaan yritysten natiivimainonnan budjetit kasvavat yhä voimakkaasti kansainvälisellä tasolla, vuoteen 2025 mennessä jopa 375 % 400 miljardiin dollariin.

Miksi natiivimainonta toimii?

Natiivimainonta toimii samoista syistä kuin koko sisältömarkkinointi toimii. Onhan siinä täysin samat lainalaisuudet kuin emokäsitteessään:

Sisältö on niin houkutteleva aiheeltaan, laadukkaasti tuotettu, kohderyhmälleen sopiva ja aiheeseen sekä sisältölajiin sopivassa kanavassa jaeltu, että asiakas klikkaa sisältöä mielellään. Hän on jopa valmis maksamaan sisällöstään, usein tosin vain yhteystiedollaan.

Parhaassa tapauksessa asiakas tietää klikanneensa mainosta, joka vie hänet hetkeksi pois alkuperäisestä julkaisusta, saa luettavaksi juuri itseään kiinnostavaa sisältöä ja hän klikkaa mielellään mainostettua sisältöä – eli natiivimainosta. Kulutettuaan sisällön, hän joko jää yrityksen sivustolle, parhaassa tapauksessa tilaa uutiskirjeen tai tekee jopa ostoksen – tai sitten vain palaa alkuperäiseen julkaisuun lämmin tunne sydämessään hyvän sisällön jäljiltä.

Kenelle natiivimainonta sopii?

Jokainen yritys, jolla on kotisivut tai yksikin sosiaalisen median kanava tekee sisältömarkkinointia. Sen sijaan jokainen yritys, jolla on kotisivut tai yksikin sosiaalisen median kanava ei välttämättä tee strategista sisältömarkkinointia.

Strateginen sisältömarkkinointi pitää sisällään tavoitteen, joihin sisältömarkkinoinnilla pyritään ja keinot, miten niihin päästään. Luonnollisesti on selvää, että kaikki yritykset, jotka tekevät sisältöjä tavoitteellisesti, haluavat saada vaivalla tekemälleen sisällölle maksimaalisen näkyvyyden.

Yleisesti natiivimainonta sopii kaikille yrityksille, jotka tekevät strategista sisältömarkkinointia.

Aina ei ole järkevää maksaa sisällön näkyvyyden maksimoinnista. Etenkin pienten yritysten kannattaa laskea tarkkaan kampanjan budjetti ja tavoiteltu ROI. Toisaalta iskevä natiivikampanja voi tuoda pienellekin yritykselle paljon enemmän kauppaa kuin muut markkinointisijoitukset, kunhan kampanja on rakennettu järkevästi ja sen menestymistä seurataan reaaliajassa.

Muistammehan kaikki, että markkinointi ei ole kulu, vaan sijoitus myynnin kasvuun. Mikäli natiivikampanjaa ei suunnittele kohderyhmää kiinnostavaksi, sisällön tuottaa puolivillaisesti, tuloksia ei mittaa tai optimoi paremmaksi, siitä helposti tulee vain kuluerä, joka ei tietenkään ole kannattavaa.

Natiivimainonnan vinkit – vältä nämä natiivimainonnan virheet

Moni pelkää natiivimainontaa ja pitää sitä jonkinlaisena huijaamisena. Näin ei kuitenkaan pitäisi ajatella. Suhtaudu natiivimainontaan kuin sisällönjakeluun omassa kanavassasi tai mainoskampanjaan, jossa myydään artikkelia, eikä tuotetta. Kun tavoitteesi on puhtaasti saada asiakas lukemaan tai katsomaan sisältö.

Natiivimainonta ei saa sisällöllisesti olla harhaanjohtavaa, eikä kuluttajaa saa uskotella luulemaan sisällön olevan jotain muuta kuin sisällön mainos.

Klikkiotsikointi tai klikkiansat ovat valitettava ilmiö, joka rehottaa internet-kanavissa. Silti otsikko kannattaa suunnitella klikattavaksi.

Kutkuttele siis lukijan kiinnostusta, lupaa se, mitä voit sisällössä tarjota ja käytä oikeasti aikaa ja vaivaa laadukkaan sisällön tuottamiseen. Vain näin tekemällä saat aikaan positiivisen mielikuvan yrityksestäsi.

Onnistunut natiivimainos esimerkiksi Instagramissa sisältää kiinnostavan kuvan ja jollain lailla houkuttelevan kuvatekstin. Facebookissa tai LinkedInissä taas toimii usein hieman erilaiset natiivimainokset, joissa voi olla enemmän tekstiä. Paljon riippuu kuitenkin kohderyhmästä.

Natiivimainonnan esimerkkejä

Olet nähnyt luultavasti tänään jo useita natiivimainoksia lukiessasi uutisia tai selatessasi sosiaalista mediaa. Olet saattanut jopa tulla tähän blogiartikkeliin natiivimainoksen kautta, jos meillä pyörii tällä hetkellä natiivikampanja!

Lähde: LinkedIn

Yllä näemme kuvakaappauksen Entrepreneur-julkaisun sivulta, jossa punaisella on korostettuna PayPalin natiivimainos.

Samassa kuvassa näkyy oikeassa reunassa myös Dellin “perinteinen digimainos”, eli display-mainos, joka tunnetaan myös nimellä bannerimainos.

Dell pyrkii mainostamaan suoraan kohderyhmälleen (pienet yritykset) tietokoneita ja toivoo, että katselijalla on juuri nyt tarve tietokoneelle ja, että mainos vakuuttaa heidät ostamaan sen juuri nyt.

PayPal sen sijaan hyväksyy, ettei kohderyhmän edustaja (oletettavasti sama kohderyhmä julkaisun lukijakunnan mukaan) todennäköisesti ole valmis heti ostamaan PayPalilta mitään, mutta he haluavat luoda suhteen potentiaaliseen asiakkaaseen, jotta kun ostotarve ilmaantuu, he ostavat PayPalilta kilpailijan sijaan.

Mitä on natiivimainonta ja sisältömarkkinointi yhdessä - sisältötoimisto Soma Helsinki

Lähde: ReadPeak

Yllä olevassa kuvassa näemme BMW:n mainoksen The Telegraph -julkaisussa. Jälleen mainostaja on valinnut median kohderyhmän mukaisesti ja valinnut mainostettavan sisällön aiheeksi kiinnostavan ja ajankohtaisen teeman uudesta näkökulmasta (sähköautot ja niiden äänet/äänettömyys), lisännyt houkuttelevuutta dynaamisella kuvalla ja lisännyt klikattavuutta mainitsemalla tunnetun henkilön nimen.

Myös sosiaalisen median kanavat ovat pullollaan natiivimainoksia. Facebookissa ja Instagramissa ne merkitään “Sponsoroitu” ja ovat sinulle varmasti tuttuja.

Natiivimainos Facebook Sosiaalinen media

Lähde: kuvakaappaus Facebook

Ylläolevassa kuvassa Salesforce mainostaa Facebookissa laatimaansa white paper -tutkimusta pk-yritysten ajankohtaisista asioista vuonna 2022. Olen selvästi yrityksen kohderyhmää, joten mainosta on näytetty paljon feedissäni viime aikoina ja Salesforce on kenties jopa tietoinen, että käytän heidän kilpailijansa tuotetta tai olen ollut siitä vähintään kiinnostunut viime aikoina.

Minua pyritään kääntämään siis kelkkani heidän puoleensa hienovaraisesti esittelemällä minua kiinnostavaa sisältöä mieluummin kuin alkamalla myydä suoraan Salesforcen palveluita, jotka kuitenkin vain torppaisin. Käytänhän tyytyväisenä heidän kilpailijan tuotetta, joten suora mainonta olisi tehotonta.

Luen kuitenkin mielelläni trendiraportin, joten lataan sen sähköpostiini ja päädyn näin heidän nurturointipolulleen markkinoitavaksi liidiksi – ja vieläpä ihan tyytyväisenä, jos sisältö pysyy yhtä korkealuokkaisena ja minua kiinnostavana.

Laaditaanko sinunkin yrityksellesi sisältöstrategia uusien asiakkaiden saamiseksi?

Edellinen
Edellinen

Sisältömarkkinointi 2023 – Kolme syytä satsata sisältöihin

Seuraava
Seuraava

Sisältömarkkinoinnin ostopolku (eli asiakaspolku) – kuljeta asiakasta verkossa kohti kauppaa